maandag 4 februari 2013

Ik vind Lenin leuk


Als u nu stopt met lezen, zult u de essentie van mijn verhaal niet gaan begrijpen. En dat hoeft voor mij ook niet, maar als u de moeite neemt mijn hersenspinsels te volgen, denk ik dat ik u goed kan uitleggen waarom ik deze Lenin leuk vind. Vladimir Lenin, de vroegere dictator van de Sovjet Unie was natuurlijk in zijn jaren helemaal niet leuk. En zeker niet leuk genoeg om door mij, wel sociaal maar anticommunist van het zuiverste water, leuk gevonden te worden. Dus u kunt gerust zijn. Ik veroordeel dictators, ook al zijn ze leuk.

De reden waarom ik deze Lenin leuk vind, is gelegen in het feit dat zijn standbeeld op dit moment aan de kop van de Vaart in Assen staat. De kop van de Vaart in Assen knapt er van op. Dit is een plek voor een groot standbeeld, ook al is hij dan geleend van in dit geval Fontana in Nieuweschans. Enige maanden geleden heeft er een afschuwelijke rood met gele draak gestaan in het kader van een tentoonstelling over China in het Drents Museum. ’s Nachts werd het ondier nog verlicht ook. Lenin staat er ook in het kader van een tentoonstelling, maar dan over Rusland. De draak paste niet in het stadsbeeld, maar Lenin wel. En nee, hij hoeft er niet te blijven staan. Het gaat mij meer om het beeld dan om de gebeeldhouwde. Waarom geen groot prachtig beeld van onze toekomstige koning? Willem-Alexander, op een groot paard, op de kop van de Vaart. Assen zou de eerste gemeente in Nederland zijn die WA  zo groots omarmt. En dan hoeven we niet iedere keer af te wachten welke tentoonstelling het Drents Museum nu weer op de agenda heeft.

Ik geloof niet dat de Asser politiek dit vraagstuk aan kan. Als u wist hoe lang ze er over gedaan hebben om het theater te moderniseren naar een megalomaan bouwwerk dat nooit uit de kosten gaat komen, dan wil ik geloof ik niet eens dat ze het proberen. Misschien dat het kleinkind van Amalia ooit op de kop van de Vaart zal prijken….


Maar ach, zo gaan de dingen nu eenmaal.















Stelt u WA zich hier eens voor. 

2 opmerkingen:

  1. Had het zelf wel kunnen schrijven, echter had ik dan over de draak geschreven dat ik hem wel heel erg leuk vond. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen